Spożywanie kwasów tłuszczowych a choroby serca


Spożywanie kwasów tłuszczowych

Kwasy tłuszczowe to składnik wszystkich pokarmów. Obecnie bardzo modny na wszystkich produktach żywieniowych jest napis Omega 3 i Omega 6. Ale co to oznacza? są to dobre kwasy tłuszczowe nienasycone, czyli te, których wciąż nam brakuje w diecie, które działają ochronnie przeciwmiażdżycowo, a które zastępujemy kwasami tłuszczowymi nasyconymi obecnymi np. w maśle, mięsie, wędlinie. Kwasy tłuszczowe nasycone podnoszą poziom cholesterolu całkowitego i LDL.

Kwasy tłuszczowe nasycone, czyli te których nie powinniśmy spożywać to:

  • kwas palmitynowy
  • kwas stearynowy
  • kwas kaprylowy
  • kwas laurynowy
  • kwas mirystynowy

To powinieneś wiedzieć o kwasach tłuszczowych

  • Kwasy jednonasycone to kwas oleinowy o konfiguracji CIS i TRANS – różniące się jakością.
  • Kwasy typu TRANS to takie, których cząsteczki nie pasują do normalnego układu enzymatycznego. Nie umiemy sobie strawić tego typu kwasów i ich wykorzystać do procesów metabolicznych. 
  • Najbardziej pożądane i najbardziej dobroczynne są kwasy nienasycone Omega3 i Omega6 pl.wikipedia.org. Kwasy Omega3 dobrze sprawdzają się w chorobach alergicznych, w profilaktyce chorób układu krążenia, w profilaktyce rozedmy. 
  • Kwas Omega6, czyli kwas linolowy, z którego powstaje kwas gamalinolenowy, ważny przy profilaktyce chorób układu krążenia, chorób alergicznych i chorób skóry. Ważny jest stosunek kwasów tłuszczowych nienasyconych względem siebie powinien wynosić 4:1 (OMEGA6:OMEGA3), a wynosi 15:1.
  • Kwas Omega6 znajduje się we wszystkich roślinach, które zawierają substancje olejowe.

big salmon

Gdzie znajdziemy kwasy Omega3?

Kwasy Omega3 występują w:

  • olejach zwłaszcza lnianym (szczególnie polecanym dla osób z grupą krwi 0)
  • rybach morskich – niestety nasze może nie jest czyste, natomiast kwas w suplemencie OMEGA3 jest pozyskiwany z wód mórz głębinowych, śródziemnomorskich
  • roślinach strączkowych (soja, fasola, orzechy, siemię lniane)
  • oliwie z oliwek – szczególnie istotną dla grupy krwi A i AB. Oliwa z oliwek zawiera również witaminę E i szereg innych substancji antyoksydacyjnych, wyłapujące wolne rodniki.

Rate this post