Wady i zalety diety śródziemnomorskiej


Obok diety DASH, obniżającej ciśnienie tętnicze krwi, równie chętnie stosowaną, popularną dietą jest również śródziemnomorska. W niniejszym artykule opowiemy nieco o jej najważniejszych zaletach.

Skąd pochodzi dieta śródziemnomorska?

Jak sama nazwa wskazuje, dieta ta wywodzi się z rejonu Morza Śródziemnego, zaś zapoczątkowana została przez Hiszpanów, Włochów i Greków. Podstawą, a zarazem najważniejszą zasadą diety jest spożywanie nie więcej niż 40 gram tłuszczów dziennie. Codzienny jadłospis nie powinien również przekroczyć liczby 1200 kalorii. Stosowanie diety śródziemnomorskiej redukuje ryzyko wystąpienia tak zwanych chorób cywilizacyjnych, czyli między innymi miażdżycy, cukrzycy i choroby niedokrwiennej serca pl.wikipedia.org.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Każdego dnia, na śniadanie, obiad, kolację oraz przekąski powinno jadać się głównie świeże owoce i warzywa, jasne, razowe pieczywo oraz makarony i kasze. Jednym z głównych składników diety są również sery (feta) oraz jogurty. Można również regularnie jeść ryby morskie, owoce morza, oliwki, a także orzechy lub pestki i ziarna, na przykład dyni i słonecznika. Jeśli zaś chodzi o mięso, powinna to być baranina lub drób. Dieta wyklucza spożywanie mięsa wieprzowego. Do przygotowywania posiłków warto również używać świeżych lub suszonych ziół lub przypraw, takich jak na przykład bazylia, oregano, tymianek, kminek, szałwia, rozmaryn. Do obiadu można również podawać niewielkie ilości alkoholu, najlepiej czerwonego wina.

Zalety diety

Jedną z głównych zalet diety śródziemnomorskiej jest stopniowe odchudzanie, bezpieczne dla zdrowia. Niska zawartość tłuszczu i niewielka ilość kalorii w owocach czy warzywach pomaga jednak nie tylko pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ale również pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie https://pl.wikipedia.org/wiki/Frutarianizm. Warto w tym miejscu dodać, iż dieta śródziemnomorska jest bardzo naturalną, szczególnie z uwagi na fakt ograniczenia spożywania mięsa lub przygotowywanie go bez tłuszczu, gotując lub dusząc na parze.

Ponadto, powszechna w śródziemnomorskim menu oliwa z oliwek obniża poziom złego cholesterolu, jednakże dieta może nie być tolerowana przez każdy organizm. Nie na wszystkich bowiem korzystnie wpływa częste jedzenie owoców morza i dużych ilości warzyw. Warto przy tym pamiętać, iż dieta śródziemnomorska nie od razu przyniesie widoczne efekty. Rezultaty będą widoczne mniej więcej po około kilkunastu tygodniach.

Rate this post